فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

به نام خدا

تاثیر چشم و نیروهای مرموز آن از دیر زمان مورد توجه بشر بوده است. شاید نتوان تاریخ دقیقی برای شروع این عقائد یافت اما آنچه مسلم است انسان‌ها در اثر تجربیات روزمرّه و برخی نقل‌های تاریخی و دینی به این مطلب اعتقاد پیدا کرده‌اند هر چند که در این بین خرافاتی نیز راه یافته است که نیازمند پالایش است.

چشم زخم


تعریف چشم زخم:

نیروی مرموزی است که در چشم برخی انسان‌ها وجود دارد که ممکن است با یک نگاه مخصوص، طرف مقابل را بیمار یا هلاک کند. (تفسیر نمونه، ج 24، ص 424)

در قرآن، آیه‌ای که به صراحت از "چشم زخم" سخن گفته باشد وجود ندارد اما آیاتی وجود دارد که در مورد "چشم زخم" به آن استناد شده است از جمله: سوره‌ی قلم آیه‌ی
51 : "وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ "و مسلماً نزدیک بود کسانی که کفر ورزیدند هنگامی که آگاه کننده (= قرآن) را شنیدند با چشمانشان تو را بلغزانند و می‏گویند:قطعاً او دیوانه است.

شأن نزول آیه‌ی شریفه:

1) برخی مفسران در
شان نزول این آیه نقل کرده‌اند که در مورد گفتار برخی مخالفان ولایت علی(علیه السلام)
در روز غدیر خُم بود که به پیامبر(صلی الله علیه و اله ) (در هنگامی که دست علی(علیه
السلام) را برای امامت بالا برد نگاه کردند و گفتند: به چشمان او نگاه کنید مثل چشم
دیوانگان می‌چرخد. پس جبرئیل آمد و آیه‌ی فوق نازل شد.

2) بعضی مفسران نقل
کرده‌اند که در قبیله‌ی بنی اسد افرادی بودند که قدرت چشم زخم داشتند و برخی از آنها
می‌خواستند پیامبر(ص) را چشم زخم بزنند که آیه‌ی فوق به این مناسبت نازل شد.(تفسیر
صافی، فیض کاشانی، ج 5، ص 215 )روایت اول را از کافی و دومی را از مجمع البیان نقل
می‌کند

اما در روایات از
چشم زخم اینگونه سخن به میان امده است :

در نهج البلاغه می‌خوانیم:
"العین حق و الوتی حق" (چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق
است)

و از امام صادق(علیه
السلام ) نقل شده که برای جلوگیری از چشم زخم (توسط خود انسان) یا چشم خوردن سه مرتبه
بگویند: «ما شاء الله لاقوة الا بالله العلی العظیم») مکارم الاخلاق، طبرسی(ره)، ص
445 و بحارالانوار، ج 63، ص 26)

البته باید توجه
داشت که این مطالب به معنای پذیرفتن همه خرافاتی که در این زمینه رایج است، نمی‌باشد.
به عبارتی دیگر انسان نمی‌تواند کسی را متهم به داشتن "چشم زخم" (چشم شوری)
کند؛ و از طرف دیگر برای نجات از "چشم زخم" نمی‌توان هر راه حل خرافی را
پذیرفت و دنبال کرد.

  چشم زخم و جادوگری

آیا اساسا چیزی به
عنوان چشم زخم وجود دارد ؟ و یا نیروهای جادوگری که بتوانند زنگی کسی را تغییر دهند
؟ مثلا کسی خوش بخته و با دعاهای خاص بشه بدبختش کرد و یا برعکس و یا کارهای دیگه که
می کنند ؟

اگر وجود داره این
با قدرت خداوند که بر همه چیز احاطه داره مغایرت نداره؟ 

بله!

چشم زخم و جادوگری
و تاثیر در سرنوشت آدما و تغییر دادنشون با آیه و دعا و یه سری افعال و اعمال خاص واقیت
داره. 

رابطه علی و معلولی
همان طور که در اشیاء و اجسام مادی وجود دارد ،‌ در امور معنوی هم وجود دارد. برای
همین استفاده از جادو و ... برای آسیب زدن به دیگران گناه بزرگ و نابخشودنی است .

در مورد جادو می
توانید به آیه و تفسیر آن مراجعه کنید :

وَاتَّبَعُوا مَا
تَتْلُوا الشَّیَاطِینُ عَلَى? مُلْکِ سُلَیْمَانَ وَمَا کَفَرَ سُلَیْمَانُ وَل?کِنَّ
الشَّیَاطِینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ
بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى? یَقُولَا إِنَّمَا
نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ
بَیْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ
اللَّهِ وَیَتَعَلَّمُونَ مَا یَضُرُّهُمْ وَلَا یَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ
اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ
لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ : و [یهودیان] از آنچه شیاطین در زمان پادشاهی سلیمان [از
علم سحر بر مردم می خواندند] پیروی کردند. و [سلیمان دست به سحر نیالود تا کافر شود،
بنابراین] سلیمان کافر نشد، ولی شیاطین که به مردم سحر می آموختند، کافر شدند. و [نیز
یهودیان] از آنچه بر دو فرشته هاروت و ماروت در شهر بابل نازل شد [پیروی کردند] ، و
حال آنکه آن دو فرشته به هیچ کس نمی آموختند مگر آنکه می گفتند: ما فقط مایه آزمایشیم
[و علم سحر را برای مبارزه با ساحران و باطل کردن سحرشان به تو تعلیم می دهیم] ، پس
[با به کار گرفتن آن در مواردی که ممنوع و حرام است] کافر مشو. اما آنان از آن دو فرشته
مطالبی [از سحر] می آموختند که با آن میان مرد و همسرش جدایی می انداختند؛ در حالی
که آنان به وسیله آن سحر جز به اذن خدا قدرت آسیب رساندن به کسی را نداشتند؛ و همواره
چیزی را می آموختند که به آنان آسیب می رسانید و سودی نمی بخشید؛ و یقیناً [یهود] می
دانستند که هر کس خریدار سحر باشد، در آخرت هیچ بهره ای ندارد. و همانا بدچیزی است
آنچه خود را به آن فروختند اگر معرفت می داشتند. ?البقرة: 102?

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : شنبه ٢۳ اردیبهشت ۱۳٩۱ | ۱۱:۳۳ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا محمدی فرد | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.