فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و ذیل این آیه آورده‌اند "... و مراد از "ازلاق به ابصار" - به طورى که همه مفسرین گفته‏‌اند- چشم زدن است، که خود نوعى از تاثیرات نفسانى است و دلیلى عقلى بر نفى آن نداریم، بلکه حوادثى دیده شده که با چشم زدن منطبق هست، و روایاتى هم بر طبق آن وارد شده، و با این حال علت ندارد که ما آن را انکار نموده بگوییم یک عقیده خرافى است.


حسینى شاه عبدالعظیمى حسین بن احمد در جلد سیزدهم تفسیر اثنی عشری و در صفحه 384 در توضیح این آیه روایتی را آورده است: پیامبر(ص) در مسجد نشسته، تلاوت قرآن مى‏‌نمود. این جماعت در مسجد انتظار مى‏‌کشیدند که از مسجد بیرون آید و به بدى چشم، آفتى به او برسانند. جبرئیل این آیه آورد که تلاوت نما تا از چشم زخم ایمن باشى. حضرت آیه تلاوت و از مسجد بیرون آمد، آنها کور شدند و او به سلامت شد.

همچنین آیت الله مکارم شیرازی در توضیح این آیه مطلبی را در تفسیر نمونه به رشته تحریر درآورده است: بسیارى از مردم معتقدند در بعضى از چشمها اثر مخصوصى است که وقتى از روى اعجاب به چیزى بنگرند ممکن است آن را از بین ببرد، یا درهم بشکند، و اگر انسان است بیمار یا دیوانه کند.
این مسأله از نظر عقلى امر محالى نیست و در روایات اسلامى نیز تعبیرات مختلفى دیده مى‏شود که وجود چنین امرى را اجمالا تأیید مى‏کند.
در حدیثى آمده است که امیر مؤمنان على علیه السّلام فرمود: پیامبر براى امام حسن و امام حسین علیه السّلام «رقیه» «1» گرفت، و این دعا را خواند: «شما را به تمام کلمات و اسماء حسناى خداوند از شرّ مرگ و حیوانات موذى، و هر چشم بد، و حسود آنگاه که حسد ورزد مى‌‏سپارم. سپس پیامبر صلّى اللّه علیه و آله نگاهى به ما کرد و فرمود: «این چنین حضرت ابراهیم براى اسماعیل و اسحاق تعویذ نمود».


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : سه‌شنبه ۱٩ شهریور ۱۳٩٢ | ٢:۱٢ ‎ق.ظ | نویسنده : رضا محمدی فرد | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.