فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

خداوند آفرینش چشم
برای انسان را یکی از آیات الهی می‌داند چشم به‌عنوان ابزار دیدن و نگریستن، ابزاری
است که با اتکا به روح انسان توانایی دیدن می‌یابد، به این معنا که روح انسانی است
که در حقیقت از دریچه و ابزار چشم می‌نگرد و می‌بیند از این‌رو میان چشم و روح ارتباط
بسیار تنگاتنگی وجود دارد و این روح انسانی و نفس اوست که چشم را مدیریت می‌کند.


در فرهنگ فارسی در
تعریف چشم زخم آمده است: «چشم زخم به معنای آسیبی است که چشم بد به کسی بزند.»

مهم‌ترین آیه‌ای
که درباره چشم زخم آمده آیه  سوره قلم است که
درباره پیامبر(ص) نازل شده است. 

قرآن در آیه ?? سوره
یوسف به امکان و حقانیت ‌چشم‌زخم اشاره می‌کند در این آیه حضرت یعقوب(ع) به فرزندان
خویش فرمان می‌دهد که هنگام ورود به مصر از یک دروازه شهر وارد آن نشوند و از آن جایی
که فرزندان ده‌گانه ایشان افرادی زیبا و تنومند و جوان بودند از ایشان می‌خواهد برای
در امان ماندن از چشم زخم مردم مصر از دروازه‌های متعدد وارد شوند تا به چشم نیایند.(المیزان
ج?? ص)

قدرت انسان‌های دارای
چشم‌زخم به‌ گونه‌ای است که او نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد، مگر آن که اراده الهی
به این تعلق گیرد که چشم‌زخم مردم در او اثر نکند. (یوسف??)

مهمترین آیه‌ای که
درباره چشم زخم آمده آیه ?? سوره قلم است که درباره پیامبر(ص) نازل شده است. در این
آیه آمده که کافران در تلاش بودند چشم‌زخمی به پیامبر(ص) برسانند، آنان که از هر راهی
تلاش می‌کردند تا آن حضرت را بکشند و یا دعوتش را به تعطیلی بکشانند از ساحران و جادوگران
بهره گرفتند تا این کار را انجام دهند، از این‌رو خداوند می‌فرماید: «وان یکادالذین
کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعواالذکر و یقولون انه لمجنون.»

در این آیه دلیل
آنان برای به‌کارگیری سحر و جادو و چشم زخم آن است که پیامبر را مجنون و جن زده می‌دانستند
و این زمانی بود که ذکر، یعنی قرآن را شنیده بودند و آن را شگفت‌انگیز می‌یافتند، گمان
بردن به این که کلام آدمی نیست و می‌بایست کلام جنیان باشد و آنان هستند که وی را به
بند کشیده و از زبان محمد(ص) سخن می‌گویند، باعث شد تا با به‌کارگیری سحر و چشم‌زخم،
تلاش کنند وی را بکشند و یا آسیبی به او وارد سازند تا جن تسخیرکننده نیز بمیرد و یا
برود.

آیا چشم زدن واقعیت
دارد؟

حجت‌الاسلام «محمد‌ولی
عارفی‌نژاد»، یکی از روحانیون شهرستان بیرجند و مسئول دفتر امام جمعه این شهرستان در
این‌باره گفت: بسیاری از مردم معتقدند در بعضی از چشم‌ها اثر مخصوصی است که وقتی از
روی اعجاب به چیزی بنگرند ممکن است آن‌را از بین ببرد یا در هم بشکند و اگر انسان است،
بیمار یا دیوانه کند، این مسأله از نظر عقلی امر محالی نیست، زیرا بسیاری از دانشمندان
امروز معتقدند در بعضی از چشم‌ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته شده که کارائی زیادی دارد،
حتی با تمرین و ممارست می‌توان آن را پرورش داد، هیپنوتیزم و خواب مغناطیسی و مصنوعی
از طریق همین نیروی مغناطیسی چشم‌هاست.

 حجت‌الاسلام محمد‌ولی عارفی‌نژاد: 

در دنیایی که اشعه
لیزر که شعاعی است نامرئی، می‌تواند کاری کند که از عهده هیچ سلاح مخربی ساخته نیست،
پذیرش وجود نیرویی که در بعضی چشم‌ها که از طریق امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد،
مورد عجیبی نخواهد بود

وی ادامه می‌دهد:
در دنیایی که اشعه لیزر که شعاعی است نامرئی، می‌تواند کاری کند که از عهده هیچ سلاح
مخربی ساخته نیست، پذیرش وجود نیرویی که در بعضی چشم‌ها که از طریق امواج مخصوص در
طرف مقابل اثر بگذارد، مورد عجیبی نخواهد بود؛ بسیاری نقل می‌کنند که با چشم خود افرادی
را دیده‌اند که دارای این نیروی مرموز چشم بوده‌اند و افراد یا حیوانات یا اشیائی را
از کار انداخته‌اند، لذا به تنهایی نباید در انکار آن اصرار ورزید، بلکه باید وجود
آن را از نظر عقل و علم پذیرفت، اما این مطلب لازم به یادآوری است که قبول تأثیر چشم‌زخم
(چشم شور) به‌طور اجمال به این معنی نیست که به کارهای خرافی و اعمال عوامانه در این‌گونه
موارد پناه برده شود که هم برخلاف دستورات شرع است و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه
در اصل موضوع می‌شود، همان‌گونه که آلوده شدن بسیاری از حقایق با خرافات این اثر نامطلوب
را در اذهان گذارده است.

عارفی‌نژاد با اشاره
به روایات گذشته نقل کرد: طایفه‌ای از بنی‌اسد معروف بودند به «چشم بد» هر گاه یکی
از آن‌ها به گاو یا شتری نظر می‌افکند، فوراً آن حیوان می‌مرد یا مجبور می‌شدند آن
را ذبح یا نحر(ذبح شتر) کنند، یکی از آن‌ها کنیزی داشت، فوراً به او می‌گفت: برخیز
و زنبیل را همراه من بیاور تا گوشت فراهم کنم، می‌رفت و هرجا شتر و یا گاو و گوسفند
نیکویی می‌دید، می‌گفت چقدر نیکوست، مانند این حیوان ندیده‌ام، فوراً صاحبش از ترس
آن‌که هلاک شود، آن‌را می‌کشت و نصیبی به او می‌داد و بر هر چه چشمش اصابت می‌کرد طولی
نمی‌کشید که او هلاک می‌شد. طایفه قریش به آن مرد گفتند، بیا و نظر بر محمد (ص) افکن
تا چشمت به او رسد، آن مرد نزد رسول خدا (ص) آمد، آن حضرت مشغول قرائت قرآن بود، ساعتی
به حضرتش نظر انداخت و می‌اندیشید و هیچ شکی نداشت که پیامبر با چشم او زده می‌شود،
لذا خداوند آیه «وان یکاد الذین کفروا... (51-52 )» سوره قلم را نازل کرد و آن حضرت
را از چشم بد آن مرد حفظ کرد.

مسئول دفتر امام
جمعه بیرجند افزود: در نهج‌البلاغه کلمات قصار حضرت علی (ع) جمله 400 و در بعضی نسخ
جمله 408 آمده است، «چشم‌زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است.»

حجت‌الاسلام عارفی‌نژاد
خاطرنشان کرد: این دعاها و توسل‌ها به فرمان خداوند می‌تواند از تأثیر نیروی مرموز
مغناطیسی چشم‌ها جلوگیری کند؛ همان‌گونه که دعاها در بسیاری از عوامل مخرب دیگر اثر
می‌گذارد و آنها را به فرمان خدا خنثی می‌کند، لکن باید توجه داشت که در گرفتن دعا
باید به اهلش مراجعه کرد و نه به شیادان ولگرد که از سادگی مردم و اعتقادات پاک آنان
برای پر کردن جیب خود سوءاستفاده می‌کنند.

برای رهایی از چشم‌زخم
و یا مصونیت از آن در سوره یوسف آیه ?? به مسئله توکل بر خدا اشاره شده و از مردمان
خواسته شده تا از این عامل برای پیشگیری از چشم‌زخم و در امان ماندن از آن استفاده
کنند

وی تصریح کرد: انسان‌ها
به‌طور طبیعی نسبت به امور شگفت‌انگیز واکنش نشان می‌دهند و ناخودآگاه در دیگری تصرف
می‌کنند از این‌رو گفته شده هنگام مواجهه با نعمت فراوان و یا برخورداری خود و یا دیگری
از آن، از واژه ماشاءالله استفاده کنید که حوالت این نعمت به خداست.

کلام آخر

برای رهایی از چشم‌زخم
و یا مصونیت از آن در سوره یوسف آیه ?? به مسئله توکل بر خدا اشاره شده و از مردمان
خواسته شده تا از این عامل برای پیشگیری از چشم‌زخم و در امان ماندن از آن استفاده
کنند؛ چرا که در حقیقت انسان باید به این باور برسد که تنها خداوند در برابر این قدرت‌های
ماورایی و فرامادی می‌تواند بایستد و او را نجات دهد و یا در امان نگه دارد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : شنبه ٢۳ اردیبهشت ۱۳٩۱ | ۱۱:٢٤ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا محمدی فرد | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.