فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

 

قرآن کریم مسأله چشم زخم را با توجه به آیه 51 سوره قلم تأیید می نماید و چشم زخم از نظر عقلى امر محالى نیست چه این که بعضى از دانشمندان امروزى معتقدند که در بعضى از چشم‏ها نیروى مغناطیسى خاصى نهفته شده که کارآیى زیادى دارد ...


چشم زخم در زندگی انسان چه تاثیری دارد؟

... حتى با تمرین و ممارست مى‏توان آن را پرورش داد. در روایات اسلامى نیز تعبیرات مختلفى دیده مى‏شود که وجود چنین امرى را اجمالا تأیید مى‏کند. به طور مثال در حدیثى آمده که امیرالمؤمنین A فرمود: پیامبر اکرم a براى امام حسن و حسین A این دعا را خواند: اعیذ کما بکلمات التامه واسمأ الحسنى کلها عامه من شرالسامه والهامه و من شر کل عین لامه و من شر کل حاسد اذا حسد شما را به تمام کلمات و اسماى حسناى خداوند از شر مرگ و حیوانات موذى و هر چشم بد و حسود آن گاه که حسد مى‏ورزد مى‏سپارم، عمرو بن بحر جاحظ گفته است : این مطلب قابل انکار نیست که بعضى اجزاء غیر مرئى و لطیف از چشم هاى بد (و باصطلاح چشم هاى شور) جدا می شود و در طرف اثر می کند ، و این خاصیتى است که در بعضى از چشم ها است مانند خاصیت هایى که در چیزهاى دیگر وجود دارد.[1]

در موارد گوناگون آیات و روایات وجود دارد که از وجود نوع خاصی از روابط ، آثار و پدیده ها حکایت می کند.

سوال اینجا است که اگر قرآن و معصومین سخن از امری مثل چشم زخم می آورند آن را تایید کرده اند و یا رد ؟ آیا اسلام در این زمینه نظر تایید و یا ردی دارد یا خیر؟

البته در اصل وجود خرافات و عقایدی همچون چشم زخم تردیدی وجود نداشته و آثارش را هم اکنون نیز می توان در سخن عام مردم دید. اما قشر فرهیخته جامعه و خاصه طلاب و متشرعان این امور را از زاویه تایید و رد مورد ارزیابی قرار می دهند . آنچه مورد تایید باشد قابل دفاع و آنچه رد شده شرع باشد نپذیرفتنی است.

ابتدا دو حدیث از امام صادق آوردیم که به ظاهر تصدیق می کند که شارع (اسلام) مخالفتی با چشم زخم ندارد و حتی از آن راضی است . آن هم با عبارتی همچون «چشم زخم حق است».

سوال این جاست که منظور از حق بودن چشم زخم ، حق بودن وجود پدیده ای همچون چشم زخم است (و این در صورتی است که باید ما از پیش بیّنه ای داشته باشیم که این مورد در سابق رد شده است) و یا نظر اسلام است که چشم زخم را مورد تایید قرار می دهد؟

منظور پیامبر a و امام A از حق بودن چشم زخم ؛ همان وجود داشتن و بوقوع پیوستن آن است همانطور که قرآن مجید فرمود : «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ.» یعنی: قیامت حق است وقطعاً واقع خواهد شد.

اما برداشت «راضی بودن از چشم زخم» در جایی از احادیث دیده نمی شود.

بنابراین اصل موضوع ، ثابت است و سحر و شور چشمی و زخم چشم واقعیاتی انکار ناپذیر اند و وظیفه ما و شما تعیین حدود خرافات بوسیله بررسی صحت وسقم اخبار است.



1ـ تفسیر نورالثقلین ج 5 ص 400.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: چشم زخم , زندگی انسان , 51 سوره قلم , نیروى مغناطیسى


تاريخ : یکشنبه ٧ خرداد ۱۳٩۱ | ۱٢:۱٠ ‎ق.ظ | نویسنده : رضا محمدی فرد | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.