فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

امام صادق (ع) می فرمایداگر این قبرها شکافته شود هر آیینه می‌بینید که بیشتر مردگان به سبب چشم زخم مرده‌اند، زیرا چشم زخم حق است. آگاه باشید که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند:‌ چشم‌زخم حق است پس هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شد، خدا را یاد کند، زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد، ضرری به برادر مؤمنش نمی‌رسد.

چشم زخم


ممکن است که ما انسانها بعلت کمی علم نتوانیم بعضی اثرات را توجیه عقلی کنیم اما این دلیل بر عدم آنها نیست .

گذشته از آیات و اخباری که در مورد سحر و چشم زخم و نحوست اماکن و ...وارد شده اگر بفرض محال این قبیل اخباری نشنیده بودیم اما اینجانب هرگز فراموش نمیکنم حوادثی را که به چشم خود دیده وشنیده ام وکوچکترین شکی درآن ندارم .

اما در قرآن کریم در مورد سحر آیات زیادی وارد شده واینکه واقعیت دارد اما حقیقت ندارد مثلا در مورد سحره فرعون فرمود : قَالَ أَلْقُوا فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْیُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ وَجَاءُوا بِسِحْرٍ عَظِیمٍ : یعنی جادوگران سحر و چشم بندی بزرگی راه انداختند .فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِیُّهُمْ یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى

 

واما در مورد چشم زخم آیات :

1-وَإِنْ یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ (51) وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعَالَمِینَ ( قلم52)

2- حضرت یعقوب به پسرانش فرمود :وَقَالَ یَا بَنِیَّ لَا تَدْخُلُوا مِنْ بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُتَفَرِّقَةٍ وَمَا أُغْنِی عَنْکُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَیْءٍ إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَعَلَیْهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ (67یوسف)

اما فکر کنم که اشکال شما ناشی از افراط و خرافاتی باشد که بوسیله عوام در این موضوعات رخنه کرده که در هر صورت خللی به اصل موضوع نمیزند.

در موارد گوناگون آیات و روایات وجود دارد که از وجود نوع خاصی از روابط ، آثار و پدیده ها حکایت می کند .

سوال اینجا است که اگر قرآن و معصومین سخن از امری مثل چشم زخم می آورند آن را تایید کرده اند و یا رد ؟ آیا اسلام در این زمینه نظر تایید و یا ردی دارد یا خیر ؟

شاید در اینجا بدنباشد اشاره ای به سوره ناس و فلق از وبعضی ایات آن از جمله آیه1سوره ناس که می فرماید قل اعوذ برب الناس (بگو پناه می برم به خدا از (شر)مردم و آیه 5سوره ناس :الذی یوسوس فی الصدور الناس (پناه می برم از کسی که وسوسه می کند در قلب مردم ) و آیه دوم سوره فلق ( من شر ما خلق :از شر هر آنچه آفریده است ) و آیه 5سوره فلق (ومن شر حاسد اذاحسد ) و اپناه میبرم ز شر حسود هنگامی که حسد بورزد ) این ایات دوسوره که معوذتین نام دارند همگی می توانند به وجود چشم زخم وحقیقی بودن آن اشاره کنند .

خواندن آیت الکرسی قبل از خارج شدن از خانه و همراه داشتن آیه :وان یکادالذین کفرو لیزلقونک بابصارهم لماسمعو االذکر و یقولون

انه لمجنون و ماهو الاذکر للعالمین هم توصیه شده است.

 

در موارد گوناگون آیات و روایات وجود دارد که از وجود نوع خاصی از روابط ، آثار و پدیده ها حکایت می کند .

سوال اینجا است که اگر قرآن و معصومین سخن از امری مثل چشم زخم می آورند آن را تایید کرده اند و یا رد ؟ آیا اسلام در این زمینه نظر تایید و یا ردی دارد یا خیر ؟

نکته بعد : خیلی خوشحال میشم اگر سخنی هست همینجا زده شود و از نشان دادن لینک و طولانی کردن مطلب پرهیز شود .

 

بنده در اصل وجود خرافات و عقایدی همچون چشم زخم تردید ندارم و آثارش را هم اکنون نیز می توان در سخن عام مردم دید . اما قشر فرهیخته جامعه و خاصه طلاب و متشرعان این امور را از زاویه تایید و رد مورد ارزیابی قرار می دهند . آنچه مورد تایید باشد قابل دفاع و آنچه رد شده شرع باشد نپذیرفتنی است .

شما در ابتدا دو حدیث از امام صادق آوردید که به ظاهر تصدیق می کند که شارع ( اسلام) مخالفتی با چشم زخم ندارد و حتی از آن راضی است . آن هم با عبارتی همچون « چشم زخم حق است » .

سوال من اینه که منظور از حق بودن چشم زخم ، حق بودن وجود پدیده ای همچون چشم زخم است ( و این در صورتی است که باید ما از پیش بینه ای داشته باشیم که این مورد در سابق رد شده است ) و یا نظر اسلام است که چشم زخم را مورد تایید قرار می دهد ؟

سوال من اینه که منظور از حق بودن چشم زخم ، حق بودن وجود پدیده ای همچون چشم زخم است ( و این در صورتی است که باید ما از پیش بینه ای داشته باشیم که این مورد در سابق رد شده است ) و یا نظر اسلام است که چشم زخم را مورد تایید قرار می دهد ؟

 

منظور پیامبر (ص) و امام (ع) از حق بودن چشم زخم ؛ همان وجود داشتن و بوقوع پیوستن آن است همانطور که قرآن مجید فرمود : فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ .یعنی قیامت حق است وقطعا واقع خواهد شد.

اما برداشت شما از راضی بودن از چشم زخم در جایی از احادیث دیده نمیشود .

ودر آخر مطالب آورده شده هم آوردیم که :بنابراین مجموع اخبار وارده از فریقین دارای اعتبار کافی هستند و بر صحت چشم زخم تاکید دارند.

وبرای جلوگیری از اشغال فضای سایت، علاقه مندان را به لینک مربوطه ارجاع دادیم .

بنابراین اصل موضوع ، ثابت است و سحر و شور چشمی و زخم چشم واقعیاتی انکار ناپذیر اند و وظیفه ما و شما تعیین حدود خرافات بوسیله بررسی صحت وسقم اخبار است.

بسم الله الرحمن الرحیم

الله لا اله الا هو الحی القیوم (قل هو الله را تا اخر بخوان) لا تخذه سنه و لا نوم له ما فی السموات و ما فیالارض من ذاالذی یشفع عنده الا باذنه یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم و لا یحیطون بشی من علمه(قل اعوذ برالناس را بخوان) الا بماشاء وسع کرسیه السموات الارض(قل اعوذ برالفلق را بخوان) و لا یوده حفظهما و هو العلی العظیم(سوره کافرون را بخوان) لا اکراه فی الدین قد تبیین الرشد من الغی فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک بالعروه الوثقی لا نفصام لها والله سمیع علیم (بعد سوره نصر را بخوان)الله ولی الذین امنو یخرجهم من الظلمات الی النور (بعد سوره حمد را بخوان )والذینکفروا اولیائهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : پنجشنبه ٤ خرداد ۱۳٩۱ | ٥:٥۱ ‎ق.ظ | نویسنده : رضا محمدی فرد | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.